Dit was em: dé Biokennisweek 2024
Deze Biokennisweek – wederom in de sneeuw- was een aaneenschakeling van waardevolle en inspirerende momenten. Wij kijken terug op een geweldige week met 8.500 Biobeurs-bezoekers, een levendige beursvloer met 175 exposanten, 101 kennis-sessies en een fluweelzacht geitenijsje als winnaar van de Bio-productverkiezing. De meest populaire onderwerpen dit jaar: microbioom en gezondheid, Agroforestry, stand van zaken Actieplan, Marktonwikkeling & retail, Biologisch voor het klimaat en de relatie tussen pesticiden en Parkinson (door Bas Bloem). En laten we het wederom uitverkochte Bio aanschuifdiner niet vergeten… Wat zat de sfeer er goed in!
Tijdens de officiële opening sprak demissionair minister Piet Adema (LNV) over de ambities om biologische productie en consumptie fors te laten groeien. Zijn oproep aan de biologische sector: maak je groot aan de onderhandelingstafel en kom met stevige voorstellen. Vertel wat de biologische sector Nederland te bieden heeft als het gaat om gezond voedsel. En als het gaat om een bijdrage aan de grote opgave klimaat, schoon water en biodiversiteit. Jullie hebben de oplossingen in handen!
What’s NEXT?
Michaël Wilde (directeur Bionext) vertelde tijdens de opening hoe ontzettend maatschappelijke relevant de biologische sector is. Als wij als sector harder willen groeien, is het belangrijk dat wij ervoor gaan zorgen dat partijen buiten de sector ‘biologisch’ gaan omarmen. Marktpartijen, supermarkten, de provincies, NGO’s en meer. Samen gaan we op zoek naar Bio Bondgenoten!
Groei van bio
GFK presenteerde de verkoopcijfers van bioconsumptie in 2023 die met 42% zijn toegenomen ten opzichte van 2021. De enorme omzetstijging is te verklaren door de keuze van supermarkten om biologische producten meer en prominenter aan te bieden. De toegenomen omzet is geen gevolg van de inflatie, aangezien de prijzen van het biologisch assortiment minder hard stegen dan de totale markt (9,5%). Met name verse biologische producten, zoals groenten, fruit, zuivel en vlees worden flink meer gekocht. Lees hier het volledige artikel: https://bionext.nl/nieuws/omzet-biologisch-groeit-42-706/
Odin, Albert Heijn, PLUS Retail en Lidl Nederland vertelden aansluitende wat hun biologische ambitie voor 2024 en de daarop volgende jaren is, maar ook welke uitdagingen zij daarbij zien.
In de media
- De Biobeurs zorgt bij boeren voor een cocktail van gemengde gevoelens: https://www.trouw.nl/duurzaamheid-economie/de-biobeurs-zorgt-bij-boeren-voor-een-cocktail-van-gemengde-gevoelens~ba16414e/
- Steeds meer bio landbouw door boeren Nederland: https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederland/artikel/5429889/steeds-meer-bio-landbouw-door-boeren-nederland
- Biologische verswaren worden populairder ondanks gewoonten in de supermarkt: https://www.nu.nl/economie/6298148/biologische-verswaren-worden-populairder-ondanks-gewoonten-in-de-supermarkt.html
- Omzet biologische voeding stijgt, maar met marktaandeel vlot het nog niet: https://nos.nl/l/2505204
We zijn dankbaar voor de Brabantse gastvrijheid en warme sfeer op de beurs, en hebben genoten van alle positieve geluiden van verbinding. Aan de sponsors, exposanten en alle anderen die dit geweldige event mogelijk maken… Duizendmaal dank!
Na een uitgebreide evaluatie op korte termijn gaan we graag met volle kracht voorwaarts. Editie Biokennisweek 2025: 13 t/m 16 januari 2025!
Powered by Bionext