(Bio)kennis & inspiratie voor marcom professionals, foodservice-bedrijven en ondernemers in biologisch
Marktgroei: waar liggen de kansen voor biologisch? Hoe kunnen we vraag en aanbod meer met elkaar in balans brengen, en hoe kunnen we leren van succesvolle (bio) startups? En wie is nou precies de biologisch consument?
Tijdens diverse live en online kennis-sessies in de Biokennisweek gaan we dieper in op het thema marktontwikkeling. Hoe verleiden we ‘next generation’ consumenten tot (meer) bio? Welke stappen worden er momenteel in de retail gezet? Ontdek hoe nudging werkt, en welke nationale, provinciale en regionale ontwikkelingen het marktaandeel biologisch laten groeien… Laat je inspireren, haal kennis op en praat mee!
Deze 5 interessante sessies wil je niet missen!
1. Bioconsument, een interessante consument (63)
Het biologisch succes in de Deense retail! Thomas Roland (COOP Denmark) vertelt hoe interessant de bio consument is en welke campagnes in Denemarken succesvol zijn geweest. GFK presenteert de verkoopcijfers van bioconsumptie 2023 en Odin en Albert Heijn, PLUS, Lidl vertellen over hun biologische ambities in 2024 en de daarop volgende jaren.
2. Hoe zet je met weinig middelen, een merk succesvol in de markt? (64)
Met veel kleinere budgetten dan de grote jongens is Soof Drinks uitgebouwd tot een merk dat mee doet in de drankenwereld. Sinds 2023 heeft SOOF Drinks ook een biologische variant in de markt gezet. Nicole Horsmans werkte als categorymanager op hoofdkantoren van diverse supermarktketens en weet wat ervoor nodig is om een merk succesvol op het schap te krijgen en te houden.
3. Nudging: hoe verleiden we de consument om biologisch te kopen? (69)
In deze workshop delen wij onze ervaringen over nudging: ofwel het geven van duwtjes in de richting van meer biologische consumptie. In het kader van de EU campagne ‘de mooiste boodschap is bio’ worden de resultaten van de laatste nudge op zuivel/vlees bij 10 Albert Heijn filialen gepresenteerd.
4. Routekaart voor succesvol opschalen biologisch in de catering (109)
Bionext en stichting EKO-keurmerk hebben in opdracht van de provincie Noord-Brabant de ondertekenaars en hun cateraars ondersteund om in 2023 de eerste stap naar 20% biologisch en 10% lokaal te zetten. Op de Biobeurs 2024 worden de resultaten van deze pilot bekend gemaakt: mooie resultaten én een grote hoeveelheid praktische leerpunten!
5. Biologisch succesverhaal in de Berlijnse foodservicesector (116)
Deze workshop is een tip voor iedereen die kansen ziet voor bio in de foodservicesector. Kantine Zukunft werkt aan de duurzame transformatie van de Berlijnse publiekscateringsector.
Bekijk hier het hele programma én download het overzichtelijke programma als blokkenschema: https://biokennisweek.nl/programma