Omzet biologisch groeit +42%
De omzet van biologische voeding is met 42% gestegen ten opzichte van 2021, resulterend in een biologisch omzetaandeel van 3,8%. Nederlandse huishoudens kopen vaker en meer biologisch, zo blijkt uit nieuwe GfK cijfers (2024) die vandaag op de Biobeurs, de vakbeurs van de biologische sector, worden gepresenteerd. Consumenten kopen met name meer verse biologische producten (+57%), goed voor 72% van de biologische omzet. Bij meer aanbod in de winkel zou 32% vaker biologisch kopen. Supermarkten zijn goed voor 75% van de totale biologische omzet, zij spelen om die reden een cruciale rol in de groei van biologisch en de ambitie van 15% biologische landbouw in 2030. Demissionair Minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit Piet Adema opent vandaag de Biobeurs in de Brabanthallen in Den Bosch.
Nederlandse huishoudens kopen meer en vaker biologisch, waardoor de verkoop van biologische producten in twee jaar tijd met 42% is gestegen. De toegenomen omzet is geen gevolg van de inflatie, aangezien de prijzen van het biologisch assortiment minder hard stegen dan de totale markt (9,5%). Met name verse biologische producten, zoals groenten, fruit, zuivel en vlees worden flink meer gekocht (+57%) en zijn goed voor 72% van de totale biologische omzet, zo blijkt uit de nieuwe GfK cijfers die vandaag op de Biobeurs worden gepresenteerd.
De enorme omzetstijging is mede te verklaren door de keuze van supermarkten om biologische producten meer en prominenter aan te bieden. Naast alle huismerk dagverse zuivel, zoals melk, karnemelk en yoghurt en de huismerk aardappelen, worden ook de uien bij PLUS standaard biologisch. Albert Heijn heeft met 1900 biologische producten het grootste assortiment biologisch. Ook zij kiezen er voor om veel verse producten zoals pompoen, gember, rode- en witte kool, rode bieten, pastinaak en romaine sla standaard biologisch aan te bieden. Hun ruim 900.000 premium leden kopen gemiddeld 25% meer biologisch dan reguliere klanten. Supermarkten zijn goed voor 75% van de totale biologische omzet en hebben om die reden een cruciale rol in de groei van biologisch.
“We zijn heel blij met de stappen die supermarkten zetten, die zichtbaar bijdragen aan de sterke groei van biologisch. De stijging naar een marktaandeel van 3,8% is mooi, maar we zijn er nog lang niet. De overheidsambitie is 15%, dat betekent dat er nog veel moet gebeuren. We streven naar commitment door de hele keten en dat gaat de goede kant op”, aldus Michaël Wilde, directeur van Bionext, brancheorganisatie van de biologische sector.
Een groot deel van de consumenten is blij met de ontwikkelingen in de supermarkt en ziet graag nog meer biologisch in het schap. Bij meer aanbod zou 32% van de consumenten nog vaker biologisch kopen. Een gemis aan kennis is een van de voornaamste redenen om niet vaker biologisch te kopen. 31% van de consumenten geeft aan biologisch te kopen omdat ze weten wat de voordelen van biologische producten zijn. Het doorbreken van de kennisbarrière zou de biologische consumptie verhogen.